حالت شب
احکام  وشرایط استخاره

ثبت نام در دوره ها

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 پیامبراکرم (صلى الله علیه وآله) ودیگرائمه اطهار(علیهم السلام) ، استخاره را در مواقع پریشانی و تردید میان دو امر توصیه کرده‌اند. استخاره یکی از راه‌های طلب خیر و صلاح انسان از خداست.

استخاره چیست وچه شرایطی دارد؟

استخاره کردن یکی از راه‌هایی است که امامان معصوم (علیهم السلام) در مواقع تردید میان امورو سرگشتگی انسان ، به انجام آن توصیه‌ کرده‌اند.

برای انجام استخاره روش‌های متعددی در متون دینی و منابع مرتبط با این موضوع ذکر شده است.

چندین روش‌ برای انجام استخاره وجود دارد که [مر کزعلوم ومعارف قرآنی جبرییل امین (علیه السلام) ] یکی از معتبرترین و معروفترین آنها را که در منابع فقهی وجود دارد انتخاب و برای استفاده اعضای محترم خود وسایر هموطنان عزیزمعرفی نموده است. 

دراین بخش قصد داریم تا ضمن معرفی این روش، احکام و آداب مخصوص به آن را هم بیان کنیم تا هوطنان عزیزبا اطلاع کافی و آگاهانه از خدمات مرکز علوم قرآنی جبرییل امین (علیه السلام ) استفاده کنند.

استخاره و معنای آن استخاره درلغت به معنای «طلب خیر کردن» است.  اما کاربرد اصطلاحی این لغت اشاره به [طلب خیر و صلاح از خداوند متعال و خواستن هدایت و کمک در امور زندگی از منبع فیض الهی دارد].

نبی اکرم (صلى الله علیه وآله) و دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) در روایات متعددی مؤمنان را به استخاره کردن در هنگام تردید میان دو عمل، توصیه کرده‌اند. استخاره البته شرایطی نیزدارد که ازمیان آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: شخص نتواند هیچ کدام از دو عمل مورد تردید را به دیگری ترجیح بدهد.

به بیان دیگر در هنگام استخاره باید موضع شخص در برابر هر دو عمل دوراه جداگانه وعلی السویه باشد.

پیش ازاستخاره با دیگران مشورت کرده ودرباره موضوع تحقیقات کافی کرده باشد.

در واقع استخاره زمانی معتبر است که هیچ راهکار دیگری برای ترجیح یکی از اموروجود نداشته باشد. تکراردراستخاره (برای یک موضوع ) مجاز نیست. استخاره مجدد در خصوص یک موضوع واحد، تنها زمانی اعتباردارد که شرایط آن دوعمل که (مورد شک وتردید قرار گرفته) تغییرکرده باشد(ولو تغییراندک) دراینصورت نیت موضوع جدیدی خواهد شد و میتوان برای آن مجددا استخاره گرفت.

ولی اگر شما اصرار دارید و میخواهید برا ی همان نیت (بدون هیچ تغییری) مجددا استخاره بگیرید باید مدتی در حد یکی دو روز صبر کنید و سپس می توانید با همان نیت مشخص قبلی استخاره بگیرید .

ضمنا توجه داشته باشید که در انجام استخاره هر دو عمل مورد نظر باید مباح و یا مستحب باشد.( در خصوص اعمال واجب و حرام استخاره جایز نیست).

نکته: اگر خواندن دعا وانجام استخاره و حتی نمازاستخاره تنها وفقط برای برکت دادن خداوند به یک عمل مورد نظرو یا طلب کمک از خدای تعالی  درطول انجام  تصمیمی که از پیش گرفته شده است باشد، بهتر است که پیش از مشورت کردن و کمک گرفتن از هر کسی مستقیما به پیشگاه خداوند متعال عرض حال نموده و طلب حاجت کنیم(یعنی اگر برای امری تصمیم قطعی گرفته اید وحتی وارد مرحله انجام آن شده اید دیگر نیاز به استخاره نیست و انجام دعا و نمازاستخاره فقط برای ثواب وطلب کمک از جانب خدای تعالی خواهد بود).    

نگاه کلی :

استخاره به معنای (طلب خیرازخدای تعالی) بوده و سومین قسمت از فرایند تصمیم گیری سه مرحله ای است:

1.    آماده گی - نخست در هر موضوعی عقل وخرد و منطق خود تان را بکار برده و شرایط و موقیعت خودتان رابررسی و ازریابی کنید  

2.    استشاره - (مشاوره خواستن) درمورد موضوعی که شما درآن نیازدارید با افرادی که دانش و تجربه مربوط را دارند مشورت کنید

3.    استخاره - (بعداز بکار گیری دو مرحله پیشین) شما ممکن به انتخاب و تصمیم نزدیک شده باشید، اما هنوز هم ذهن تان دچارتردید و مناقشه برای تصمیم نهایی است. شما اطمینان و وضاحت (یعنی روشن شدن موضوع) میخواهید، و اینجاست که بالاخره وقت انجام استخاره و در صورت لزوم ادای نماز استخاره میرسد.

خلاصه اینکه استخاره یک فرایند طبیعی است. از آن نباید تو قعات غیرطبیعی داشت. استخاره در کٌل ، شما را مطمئِن میسازد که برکات خدای تعالی در حمایت از تصمیم شما قرار دارد.

توجه داشته باشید که استخاره برای انجام معصیت و کارهای حرام (مانند نوشیدن شراب یا سرقت وامثال اینها) و یا برای بجا آوردن یا ترک واجبات و ادای فرایض (مثل خواندن  یا نخواندن نماز) نادرست بوده و جایزنیست .

ضمنا بعد ازانجام استخاره از تصمیم تان پشیمان و رویگردان نشوید چون این روگردانی در واقع روگردانی و شک در راهنمایی وهدایت خداوند تعالی است. حتی اگر نتیجه تصمیم بگونه که شما میل داشتید و پیشبینی کرده بودید در نیامد، بدانید که همین جواب و راهنمایی برای دین ودنیای شما بهتربوده و دراین امرخیرو برکات برای شما قرارداده شده ، حتی اگر آن خیر و برکات را فعلا درک نکرده وهنوز ندیده باشید.  

بهترین زمان برای انجام استخاره با قرآن کریم:

به بیان مرحوم شیخ عباس قمی در حاشیه مفاتیح الجنان، منقول از کتاب شریف محقق طوسی (ره) بهترین زمان برای گرفتن استخاره با قرآن به شرح زیر است:

روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر

روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب

روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب، پس از ناهار تا ظهر و از عصر تا وقت عشا

روز سه شنبه از وقت ناهار تا ظهر و پس از عصر تا وقت نماز عشا

روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا

روز پنج شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهر تا نماز عشا

روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصر  

آداب استخاره با قرآن:  

ویژگی‌ها و شرایط کسی که با قرآن استخاره می‌کند:

کسی که با قرآن استخاره می‌کند، باید دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی باشد تا نتیجه درست حاصل شود.

فردی که با قرآن کریم  استخاره می‌گیرد، باید باتقوا باشد و از همه مهم‌تر با مفاهیم قرآن آشنایی داشته باشد.

اگر شخص از مفاهیم قرآنی چیزی نداند و فقط برای استخاره به قرآن متوسل شود، نمی‌تواند از آیات برداشت درستی داشته باشد. همچنین مفاهیم قرآن آنقدر پیچیدگی دارد که هر کسی قادر به فهم آن‌ها نیست. پس یکی از شرایط کسی که استخاره می‌کند، این است که با قرآن، علوم قرآن، تفسیر قرآن وعلوم مورد نیاز ویژه در این خصوص کاملا آگاه و آشنا باشد و به عبارتی دیگر زبان قرآن را بفهمد.

نکته:

کسی که با قرآن استخاره می‌کند، باید پاک و مطهر باشد و از تمام پلیدی‌ها دور باشد.

یکی از آداب استخاره با قرآن این است که قبل ازاستخاره، طهارت ظاهری هم داشته و باید وضو داشته باشد

وحتی هفته ا ی یک مرتبه به نیت انجام استخاره غسل مستحبی هم انجام دهد.

درمورد استخاره کردن باید توجه کنید که اگر مسئله‌ای با وجود تمام تفکر و اندیشه و حتی مشورت کردن با افراد کاردان ومتخصصین آن مسئله، باز هم روشن نشد و برایتان جای تردید داشت، می‌توانید استخاره کنید، اما اگر آن مسئله با فکر و تأمل قابل حل باشد و یا با مشورت کردن بتوان به پاسخ رسید، استخاره لازم نیست . همچنین باید دقت کنید که در یک کار به طور مکرر استخاره نکنید، چون استخاره مکرر در یک موضوع بدون هیچ تغییری در نیت موضوع صحیح و وارد نیست و همیشه نتیجه استخاره اول درست است و بقیه استخاره‌هایی که در ادامه انجام می‌شود درست نیست و اعتباری ندارند.

ثبت نام در دوره ها

نظر ها






ثبت دیدگاه
تصویر امنیتی لطفا کد را داخل کادر وارد نمایید





مقالات دیگر
تدبر در قرآن
بیشتر بخوانید
تدبر در قرآن
وقف
بیشتر بخوانید
وقف
عقیقه
بیشتر بخوانید
عقیقه